صادق خان خامنه
خامنه خاستگاه فرهنگ و ادب

                   

سفر ستارخان و باقر خان به قزوین
      در میان رویدادهای تاریخ معاصر قزوین، به ویژه در مقطع پس از فتح تهران توسط مشروطه خواهان، ورود ستارخان و باقرخان، دو چهره برجسته ملی و اثرگذار در انقلاب مشروطیت ملت ایران به قزوین از اهمیت قابل اعتنایی برخوردار است.
      ستارخان و باقرخان که به دنبال فتح تهران و استقرار دولت مشروطه دچار اختلافات شدیدی با حاج مخبرالسطلنه، والی آذربایجان شده بودند از سوی حکومت به تهران دعوت شدند تا ضمن تجلیل از خدمات وطن پرستانه آنان، از شدت دامنه اختلافات بین این دو و والی آذربایجان که سبب اختلال در اداره امور آذربایجان گردیده بود نیز کاسته شود.
      بیست و هشتم اسفند سال 1288 شمسی، این دو شخصیت ملی در مسیر حرکت از تبریز به سمت تهران، در میان استقبال با شکوه مردم که با برپاداشتن طاق نصرت های فراوان و آذین بندی خیابان ها و معابر انتظار آنان را می کشیدند، وارد قزوین شدند
باقر عاقلی در «روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی» در جریان سفر این دو به قزوین می نویسد:
      «ستارخان سردار ملی و باقرخان سالار ملی تبریز را به قصد تهران ترک گفتند، در مسیر سردار و سالار در تمام شهرها طاق نصرت برپا شد و مردم مقدم آن دو مبارز را گرامی داشتن. قزوین بیش از هر شهری، مقدم ستارخان و باقرخان را گرامی داشت و در خیابان های مسیر مجموعاً 12 طاق نصرت برپا کردند. ستارخان پس از تشکر از مردم مشروطه خواه قزوینی در قبرستان [آمنه خاتون] شهر حضورت [یافت] و بر مزار مشروطه خواهان فاتحه خواند».
احتمال بروز درگیری بین روسی ها و مجاهدان تبریزی
      ورود ستارخان و باقرخان و همراهان مسلح شان به قزوین هنگامی صورت می گرفت که نیروهای اشغال گر روسی در این شهر حضور داشتند و با حرکت و مانور مسلحانه مجاهدان تبریزی در شهر بیم بروز درگیری بین آنان و سربازان روس می رفت.

      تنها سه ماه پس از این رویداد به دنبال بروز برخی درگیری ها و ناآرامی ها در تهران که با واکنش محمد ولی خان تنکابنی (سپهدار اعظم) رئیس الوزراء همراه بود و ستارخان به همران صادقخان خامنه (سرتفنگدار) و اعتماد التجار به صورت قهر تهران را ترک و به رشت رفت، ستارخان برای رفتن به رشت و بازگرداندن رئیس الوزرا به تهران، بار دیگر به قزوین آمد. در این میان خبر حمله مجدد روس ها به تبریز به گوش ستارخان رسید و او صادق خان خامنه را که در آن موقع در رشت به سر می برد به تبریز فرستاد تا با افرادش با روس ها مبارزه کند. پس از مقاومت 15 روزه ای صادق خان خامنه در تبریز ستارخان و افرادش به تبریز رسیدند و این دو سپاه با تمام قدرت تبریز را از روس ها پاک سازی کردند. چندی بعد روس ها تهدید کردند که به خانه ستارخان و صادقخان خامنه حمله خواهند کرد. ستارخان نیز در جواب تهدید آنها با غرور گفت: «هیچ غلطی نمی توانند بکنند». روس ها به دلیل مسائل امـنیتی قوی در خانه ی ستارخان نتوانستند به خانه ی او حمله کنند ولی تهدید خود را راجع به خانه صادق خان خامنه عملی ساختند وبا سپاهی عظیم به خامنه حمله کردند.
      روزنامه رعد در شماره 10 خود که در ششم تیرماه سال 1289 شمسی منتشر شده است در ستون «اخبار شهری» خود درباره ورود ستارخان به قزوین این گونه آورده است:
      «شب شنبه، دو ساعت از شب گذشته ستارخان به همراهی مختار السلطنه و صادقخان خامنه (سرتفنگدار) و وکیل التجار و پنج شش نفر آدم های ستارخان وارد منزل حاجی محمد علی آقای امینی شده، توقف نمودند. حضرت حکمران و رئیس نظمیه الی ساعت چهار در آنجا تشریف داشتند و امروز صبح از اداره ارباب بهمن فرستاده، دستگاه به جهت رفتن آقای ستار خان خواستند – گفته شد دستگاه نداریم و راه هم خراب است- به همراهی ایشان از قزوین چند نفری از محترمین انتخاب شده که به رشت رفته، آقای رئیس الوزراء را به تهران عودت دهند. گویا یکی از منتخبین اعتماد التجار باشد».

 


منبع
– سیمای تاریخ و فرهنگ قزوین- نشر نی
محقق: امیر رضا شاهین نیا

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 20 / 12 / 1388برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا نورعلی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 333
بازدید کل : 8953
تعداد مطالب : 13
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1


تبیلغات رایگان
جدیدترین اخبار در سایت شما


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب